Jak správně jezdit ve voze s automatickou převodovkou

V posledních letech se výrazně zlepšila kvalita a především spolehlivost automatických převodovek, stávají se tak oblíbenější i mezi českými řidiči. Dříve byly automaty k vidění spíše v zahraničí, u nás se kde kdo oháněl tím, že si raději bude řadit sám. Jenže automatické převodovky řidiči poskytují mnohem větší pohodlí. Ale víte, jakým způsobem se k automatu máte chovat?

Levná autopůjčovna Praha

Vozy s automatickou převodovkou patří k velmi oblíbeným.

 

Rozdíly mezi manuální a automatickou převodovkou

První rozdíl je v pedálech, respektive chybí zde spojkový pedál, tudíž levá noha zůstává odložena stranou. Veškerou práci odvádí pouze pravá noha, která obsluhuje plynový a brzdový pedál. Druhým markantním rozdílem je řadicí páka – volič jízdních režimů. U manuálu máte k dispozici klasickou řadicí páku s rychlostními stupni (H), kdežto u automatu je zde zmíněný volič jízdních režimů. Ten se může nacházet buď standardně na místě řadicí páky, nebo jako páčka pod volantem. Režimy jsou obvykle značeny písmeny P, R, N, D, S a M.

Popis značení

P – režim pro parkování (zároveň v tomto režimu používáme parkovací brzdu)

R – režim pro couvání

N – režim neutrálu

D – režim pro jízdu vpřed

S – režim pro sportovní jízdu (pouze u některých automobilů)

M – režim pro manuální řazení. Je možné pohybem voliče vpřed a vzad měnit převodové stupně manuálně (nebo pádly pod volantem).

B – režim brzdění motoru u hybridních automobilů, kdy dochází k rekuperaci energie

Správná jízda a automatem

Jakmile usednete za volant vozu s automatickou převodovkou, zkrátka zvolte režim D a vyrazte na cestu. Největší chyba, které se řidiči dopouští, je vyřazování za jízdy na N – neutrál. Jednak si tím ničíte převodovku, zároveň automat ztrácí význam (automat si pořizujete proto, abyste se přeci nemuseli starat o řazení). Pokud z nějakého důvodu za jízdy vyřadíte na N, rozhodně do úplného zastavení neřaďte zpět na D. Převodovka by schytala pořádnou ránu.

Parkování

Během parkování používejte parkovací brzdu a na voliči nastavte písmeno P. Jestliže budete stát s autem v kopci, nikdy nenechte pouze režim P bez parkovací brzdy. Namáháte tím malou západku ozubeného soukolí, která musí udržet váhu celého auta, a to nechcete.

Pravidelná výměna oleje

Základem pro správnou funkci automatické převodovky je pravidelná výměna olejové náplně. Možná jste se dočetli, že výrobce garantuje doživotní záruku na olej v převodovce. Spíš než o realitu jde o marketingové kampaně, proto v praxi měňte olej nejdéle po 60 000 km. Obecně se dá říci, že vozy s automatickou převodovkou a nájezdem cca 180 000 km bez výměny olejové náplně jsou takřka před smrtí. Před nákupem podobné ojetiny buďte vždy na pozoru a vše pečlivě prověřte.

Zpět