Manuální nebo automatická klimatizace?

Klimatizace v autě? Dříve extrémní přepych a výhrada pouze luxusních aut nebo příplatkové výbavy, dnes už téměř standard všech nových vozidel. Klimatizace spatřila světlo světa už ve třicátých letech minulého století, kdy ji na trh uvedl Packard. Jenomže v tu dobu o ni nikdo nejevil zájem. Když se psal rok 1953, Chrysler přišel s modelem Imperial, který byl vybaven funkční klimatizací, která slavila skutečný úspěch. V tuzemsku se o devět let později objevila první klimatizace v modelu Škoda VOS a následně v Tatře 603.

Klimatizace v létě poskytuje řidičům dostatečný komfort i během tropických třicítek. Málokdo ovšem ví, že její používání dává smysl i na podzim a v zimě. Klimatizace totiž vysouší vzduch, a tak skvěle funguje na zamlžená okna.  Zkrátka jde o multifunkční zařízení, bez kterého si většina motoristů auto už nedokáže představit. V dnešní době existují dva typy klimatizací. Buď manuální, nebo automatické. Pojďme si říct, jaké jsou mezi nimi hlavní rozdíly a jak vlastně fungují.

Levná autopůjčovna Praha

Klimatizaci používání většina řidičů

Manuální klimatizace

Prvním a vlastně i starším typem je manuální klimatizace. Tu najdete ve většině starších aut, i když i tehdy byla zpravidla za příplatek. Ani dnes nejsou manuální klimatizace výjimkou, ba naopak. Výrobci obvykle nabízejí klimatizaci už v základní výbavě, ale budete se muset spokojit právě s manuální verzí. Automatická bývá většinou za příplatek, zpravidla u levnějších modelů. Jaký je ale rozdíl mezi manuálem a automatikou? Je fakt, že obě dvě chladí a pouští do interiéru příjemný vzduch. Jenomže u manuální klimatizace si budete muset vystačit s ručním ovládání bez možnosti nastavení teploty. Klimatizaci můžete pouze zapnout nebo vypnout, přidat nebo ubrat na intenzitě foukání, ale teplotu vyfukovaného vzduchu nenastavíte. Jakmile zapnete kouzelné tlačítko AC, spustí se kompresor naplno. Teplotu můžete regulovat pomocí otočného kolečka, kde pouze mícháte ledový vzduch z klimatizace s teplým venkovním vzduchem. Pravděpodobně nikdy nedosáhnete ideální teploty v interiéru a při jízdě si s nastavením budete muset průběžně hrát.

Automatická klimatizace

Daleko sofistikovanější je automatická klimatizace, která bývá v příplatkové výbavě levnějších aut a ve standardu u luxusnějších modelů. Princip fungování automatické klimatizace je v podstatě stejný, jako u té manuální, pouze se liší jedním, a to dost zásadním rozdílem. O teplotu vyfukovaného vzduchu se nemusíte starat vy, tu si totiž plně reguluje automatika. Vaším úkolem je pouze nastavit vhodnou teplotu v interiéru a o zbytek se postará klimatizace díky čidlům a termostatu. Ta se chová plně automaticky a snaží se udržovat vámi nastavenou teplotu. Zpočátku může foukat velmi silně, ale jakmile dosáhne požadované teploty, začne ji pouze udržovat a vy se nemusíte o nic starat. Existují také více zónové klimatizace, u kterých si můžete nastavit zvlášť teplotu pro danou zónu (například u dvou zónové zvlášť pro řidiče a zvlášť pro spolujezdce). U luxusních aut se můžete setkat i se čtyř zónovou automatickou klimatizací, která umožňuje libovolné nastavení i pro zadní posádku.

 

Zpět