Správné napětí akumulátoru

Levná autopůjčovna Praha

Každá autobaterie bez ohledu na typ vyžaduje základní údržbu. Zejména před zimou byste měli baterii proměřit a případně dobít. Víte, jaké napětí by měla autobaterie mít?

Akumulátor automobilu by měl být neustále dobitý. Pakliže tomu tak není, ztrácí postupně svoji kapacitu a klesá jeho životnost. O průběžné dobíjení baterie za jízdy se stará alternátor. Ten však akumulátor nestíhá dobíjet na plnou kapacitu a časté starty v kombinaci s krátkými vzdálenostmi baterii nesvědčí.

U staršího typu autobaterií je potřeba kromě správného napětí kontrolovat i hladinu elektrolytu. Ta by se měla udržovat mezi ryskami. Nedostatek elektrolytu lze doplnit destilovanou vodou.

Levná autopůjčovna Praha

Autobaterie vyžaduje údržbu.

Změření baterie

Jak na tom skutečně akumulátor je poznáte jednoduše, a sice jej proměříte multimetrem. Pokud naměříte hodnotu napětí vyšší než 12,6 V, pak je baterie v pořádku. Mezi hodnotami 12,4 – 12,6 V sice není baterie nabitá na maximum, ale zhruba na 80 %, což stačí a není nutné ji nabíjet. Za maximum lze považovat hodnotu okolo 12,8 V. Naopak ukáže-li vám voltmetr nižší hodnotu napětí než 12,4 V, měli byste akumulátor nabít a nijak s tím neotálet, jinak riskujete jeho poškození.

Starší baterie s elektrolytem lze proměřit i hustoměrem, kdy maximálně nabitý akumulátor dosahuje hustoty elektrolytu mezi 1,26 – 1,28 g/cm3. Cokoliv pod hranicí 1,24 g/cm3 je málo a akumulátor je potřeba neprodleně dobít.

Co se děje s baterií při napětí nižším jak 12 V

Pokud napětí akumulátoru klesne pod hodnotu 12 V, hrozí takzvaná sulfatace. Na elektrodách baterie se začne tvořit síran olovnatý, který zvyšuje odpor, čímž klesá kapacita, ale i životnost baterie. V takovém případě byste měli baterii okamžitě připojit na nabíječku a dobít. Máte-li možnost baterii takzvaně oživit, zapněte na nabíječce požadovaný režim a akumulátor zregenerujte.

 

Zpět